maanantai 1. helmikuuta 2016

Singapore- Malesia ( Kuala Lumpur)

Ja niin oli aika taas jatkaa matkaa. Nyt oli vuorossa bussimatka ja suuntana Malesia ja Kuala Lumpur.

Olimme miettinyt ensin suoraa bussia Singaporesta- Kuala Lumpuriin, mutta päädyimme lopulta menemään ensin paikallisbussilla nro 170 Singaporesta Malesian rajan yli ja siitä jatkaa matkaa isommalla bussilla Kuala Lumpuriin.

Meidän onneksi paikallisbussi, jolla rajanyli pääsi meni ihan  meidän hotellin edestä.

No tottakai nenän edestä meni yksi bussi, mutta noin 20 minuutin päästä tuli onneksi uusi.
Bussimatka maksoi 1,96 Singaporen dollaria, eli noin 1,30 e per aikuinen. ( lapset ei maksaneet).
Siitä bussilla rajalle kesti noin 50 minuuttia, sitten kaikki matkustajat joutui hyppäämään bussista ulos, oli vuorossa rajanylitys ja passien tarkastus.

Sen jälkeen hyppäsimme takaisin busseihin ja matka jatkui Malesian puolella vähän matkaa. Matka oli lyhyt, mutta todella ruuhkaista.

Sitten oli vuorossa uusi passien tarkastus ja tulli, eli taas busseista ulos. Nyt ei mennyt enää niin nopeasti kun edellisessä, jonot oli aivan hirveät. Näissä jonoissa meillä meni varmaan noin 40 minuttia ainakin. Passin tarkastusten jälkeen oli tulli, laukut läpivalaistiin ja siitä siirryimme takaisin tähän paikallisbussiin 170 ja matka jatkui Johor Bahruun ja Larkin:in bussiterminaaliin.

Bussiterminaaliin kun päästiin, niin siellä oli kyllä bussilippujen myyjät taas kiinni kynsin ja hampain. Nappasimme ensimmäisen siitä vain ja päästiin heti lähtevään bussiin, kohti Kuala Lumpuria. Maksoimme 3 penkistä 100 Malesian Ringgittä ( RM), eli noin 23 euroa.

Bussi oli hiukan vanhempi, mutta oikein siisti ja hyvä. Pääsimme alakertaan johon ei tullut ketään muuta kuin me. Matka kesti reilu 4 h ja onneksi pienin poju nukkui melkein koko matkan.

Tässä vaiheessa huokaistiin jo helpotuksesta, koska tiesimme että nyt mennään yhtä soittoa Kuala Lumpuriin ilman katkoksia.

Kuala Lumpurin terminaali, vihdoin perillä. Matka meni hyvin, väsyneet matkaajat oli siis todella tyytyväisiä. Nyt vain oli suuntana taksi ja matka hotellille.

Vihdoin ja viimein hotellilla, matka kesti yhteensä reilu 8 h kaikkineen, kun hyppäsimme Singaporesta Bussiin.

Kuala Lumpurissa majoitumme One-Stop residence hotel&office, tällainen huoneistohotelli.  Todella hyvällä paikalla ( hotellilta menee suoraan silta juna-asemalle, kävelyä n.3 min) ja todella siistit ja isot huoneistot. Tämä hotelli oli 26 e/yö, eli todella hyvän hintainen, hinta ei sisällä aamiaista.            ( Huoneistosta löytyy keittiö).

Olemme nyt käyneet pyörimässä eri ostoskeskuksissa ja kaupoissa ja vaikka missä eri paikoissa, paljon ollaan yritetty liikkua paikallisilla, jotta näkisi mahdollisimman paljon kaikkea.

Käytiin täällä vähän kuin meidän on Citymarket tai Prisma, hiukan on tuoreemmat nuo tiski valikoimat.

Kalat, simpukat yms elää vielä ja kalatiskillä sit laitellaan ne sinulle pakettiin.

Löysin myös ihanan kakku-leipomoliikkeen, jossa oli kyllä sellaisia luomuksia. Ja hinnalla niitä ei ollut pilattu. Upeita kakkuja sai n. 10 eurolla

Esim nämä luomukset maksoivat vain 10 euroa.

Oreo-juustokakku ja hintaa vain n. 10 euroa

Kuolasin näitä kyllä kauan, niin hienoja ja niin hyvännäköisiä. Suomessa tällaiset leivonnaiset ja kakut maksaa maltaita. Niin itsetehtynä kuin ostettunakin.

Tämä ihanuus maksoi alle 6 euroa, kakku oli syötävän söpö. Todella upea.

Hedelmäpullia, näytti ja tuoksui liian hyvälle. Maksoi alle euron kappale.

Kävimme myös isossa leikkipaikassa lasten kanssa. Paljon kaikenlaista touhuamista,

lapset oli ihan innoissaan.

Kiinalainen uudenvuoden juhla lähestyy ja sen kyllä huomaa joka paikassa jo. Paljon erilaisia isoja markkinoita ja myyntikojuja niin kaduilla kuin kauppakeskuksissa. Ollut joka paikassa missä nyt ollaan reissattu.

Näissä kauppakeskuksissa saa kyllä päivän sujumaan, on nämä niin isoja. Ei ihan päivä edes riitä jos haluaa kaikki kaupat käydä läpi. Paljon paikallisia merkkejä ja tottakai sitten kaikkia tuttuja merkkejä ihan sinne luksus merkkeihin asti.

Kaya-hedelmä, yksi ihanimmista mitä olen koskaan maistanut. Malesialaisten suurin herkku Kayaball- sisällä on kayahilloa. Nämä on niin hyviä, tuollainen 10 pallon pussi maksaa n. 80 senttiä.

Kuala Lumpurissa on kyllä helpoin ja nopein tapa liikkua junalla, liikenne on aika ruuhkaista takseille ja bussit kulkee niin pitkiä reittejä että ne matkat on kovin hitaita.

Kuala Lumpurista löytyy Ikea- ja tottakai se oli nähtävä. Okei olimme menossa viereiseen kauppakeskukseen, mutta hyvin näytti olevan täynnä ihmisiä täälläkin päin maailmaa.

Tänään kävimme kauppakeskuksessa joka on neljänneksi suurin maailmassa, 650 eri liikettä ja ravintoloita ja isoja marketteja. Siellä varmaan menisi viikko jos haluaisi. Oli kyllä nähtävää ja olisi ollut kyllä shoppailtavaa jos kukkaro olisi pullea. No täytyy myöntää, että ostoksia tuli tehtyä. Inhimillisesti kuitenkin, koska reput ovat rajalliset. Merkkiliikkeitä ja hinnat täydellisiä niin ei ihan pystynyt olla ostamatta.

Näillä mennään ja vielä olisi huominen täällä ja keskiviikkona matka jatkuu junalla kohti Penangia.

Huomenna ajattelimme mennä Chinatowniin, jossa pitäisi olla isoja paikallisten suosimia markkinoita. Myös Twin towers- jotka on Kuala Lumpurin yksi isoimmista nähtävyyksistä, ja katsotaan mitä nyt keksitään huomiselle päivälle vielä.

Päivät täyttyy kyllä täällä tekemisistä ja venyvät pitkälle iltaan, mutta onneksi ollaan lomalla ja kellolla ei ole niin väliä.